Facebook

Organizacja nauki historii i kultury niemieckiej mniejszości narodowej

25 stycznia 2022
 

Roczny wymiar godzin nauki historii i kultury niemieckiej mniejszości narodowej

 

szkoła podstawowa

 

Klasa V, VI min. 25 godzin
liceum ogólnokształcące Klasa II, III min. 20 godzin

 

technikum Klasa II, III min. 20 godzin

 

branżowa szkoła I stopnia Klasa I, II min. 15 godzin

 

branżowa szkoła II stopnia Klasa I min. 10 godzin

 

 

Przedmiot historia i kultura niemieckiej mniejszości narodowej zostaje włączony do planu lekcji w momencie złożenia przez rodzica wniosku, by dziecko uczyło się języka niemieckiej mniejszości narodowej. Przedmiot ten jest częścią integralną przedmiotu język niemiecki jako język mniejszości narodowej.

Podstawa programowa przedmiotu język niemiecki jako język mniejszości narodowej dotyczy więc również przedmiotu historia i kultura niemieckiej mniejszości narodowej.

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym

§ 1.1. rozporządzenia oraz załącznik nr 3 „Wymiar godzin nauki języka mniejszości narodowej, nauki języka mniejszości etnicznej, nauki języka regionalnego oraz nauki własnej historii i kultury w szkołach”

 

W międzyszkolnym zespole nauczania nauka historii i kultury mniejszości niemieckiej jest prowadzona w wymiarze zgodnym z wymiarem określonym dla uczniów poszczególnych klas.

W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. poz. 1627) – w przypadku szkół podstawowych – nie przewidziano żadnych szczegółowych rozwiązań (przepisów przejściowych), które umożliwiałyby realizację nauki własnej historii i kultury w wymiarze innym niż wskazany w zał. nr 3 tegoż rozporządzenia. W klasie V i VI SP wynosi on 25 godzin w ciągu roku szkolnego.

 

Rodzinka