Facebook

Nauczanie w dwóch językach

19 września 2024

I. Informacje ogólne

Określenie „w dwóch językach” odnosi się jedynie do nauczania języka mniejszości narodowej i jest przywilejem mniejszości. Nauczanie takie w przypadku mniejszości niemieckiej oparte jest o podstawę programową przedmiotu język mniejszości narodowej niemieckiej, podlega innym przepisom organizacyjnym i innemu finansowaniu niż nauczanie „dwujęzyczne”, które odnosi się do nauczania języka nowożytnego.
W porównaniu do nauczania języka nowożytnego nauczanie w dwóch językach uwzględnia rozwój dzieci i młodzieży z mniejszości niemieckiej na wielu płaszczyznach: w zakresie świadomości i tożsamości narodowej, integracji kulturowej, komunikacji językowej

II. Liczba uczniów potrzebna do wprowadzenia nauczania w dwóch językach

  • Przedszkole lub oddział przedszkolny w szkole podstawowej – co najmniej 14 dzieci w przedszkolu
  • Szkoły – co najmniej 7 uczniów na poziomie danej klasy (obowiązek utworzenia oddziału)

III. Tygodniowy wymiar godzin nauki języka mniejszości narodowej

  • Przedszkole lub oddział przedszkolny w szkole podstawowej:

nauczyciel dwujęzyczny lub dwaj nauczyciele prowadzą zajęcia w językach polskim i niemieckim

  • Szkoła podstawowa (klasy I-III):

4-5 godzin tyg. języka mniejszości narodowej

  • Szkoła podstawowa (klasy IV-VIII):

5-6 godzin tyg. języka mniejszości narodowej

+ co najmniej 4 obowiązkowe zajęcia edukacyjne w dwóch językach (np. technika, przyroda, muzyka, biologia, historia/geografia ogólna),

zajęcia w języku polskim: język polski, historia w części dotyczącej historii Polski, geografia w części dotyczącej geografii Polski

IV. Roczny wymiar godzin nauki historii i kultury mniejszości narodowej

Szkoła podstawowa (klasa V, VI): min. 25 godzin

Wymiar godzin nauki języka mniejszości narodowej oraz nauki własnej historii i kultury w szkołach jest dostępny w formie załącznika (nr. 3) do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r

V. Finansowanie nauczania w dwóch językach

Finansowanie określa Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2024

Środki finansowe w ramach subwencji oświatowej dla uczniów mniejszości w roku 2024 wylicza się według wagi P31czyli wagi dla uczniów lub słuchaczy należących do danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym w oddziałach i szkołach, w których zajęcia edukacyjne są prowadzone w dwóch językach: polskim oraz języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języku regionalnym, będącym drugim językiem nauczania.

P31 = 0,600

Dla uczniów oddziałów i szkół, w których zajęcia edukacyjne są prowadzone w dwóch językach: polskim oraz języku mniejszości narodowej.

Kwota bazowa (Standard A): 8991 zł

Kwota uzupełniająca (zwiększająca standard A): 5394, 60 zł

 

Więcej informacji na temat finansowania różnych form nauczania języka mniejszości w zakładce „Finansowanie języka mniejszości”

 

Rodzinka