Facebook

Moje pierwsze warsztaty matematyczne – sprawozdanie praktykantki

10 kwietnia 2025

W ramach trzymiesięcznej praktyki w obszarze edukacji w Związku Niemieckich Stowarzyszeń Społeczno-Kulturalnych w Polsce (ZNSSK) w Opolu miałam okazję przygotować i przeprowadzić w dniach 3 i 4 kwietnia warsztaty matematyczne dla uczniów szkoły podstawowej w Grodzisku, w której język niemiecki jest nauczany jako język mniejszości narodowej. Celem warsztatów było połączenie treści matematycznych z językiem niemieckim.

Przygotowanie warsztatów stanowiło dla mnie początkowo wyzwanie, ponieważ nie miałam pewności co do umiejętności językowych uczniów i dlatego trudno było znaleźć tematy i ćwiczenia, które byłyby odpowiednie zarówno pod względem językowym, jak i merytorycznym. Ostatecznie była to mieszanka ćwiczeń pisemnych i interaktywnych.

Pierwszego dnia warsztatów przeprowadziłam zajęcia z jedenastoma uczniami z klas 7 i 8.

Po krótkim przedstawieniu się rozpoczęliśmy od pierwszego tematu: geometrii. Uczniowie musieli rozpoznać kształty geometryczne i przypisać im odpowiednie niemieckie terminy. Następnie uczyli się o bryłach geometrycznych i ich właściwościach w języku niemieckim za pomocą tekstu, który musieli wypełnić.  Oba zadania zostały szybko zrozumiane i pomyślnie ukończone.

   

W kolejnej części warsztatów uczniowie pracowali nad czterema podstawowymi działaniami arytmetycznymi. Zadania polegały na napisaniu pisemnych zadań arytmetycznych w formie liczb, a następnie przypisaniu ich do właściwego podstawowego działania arytmetycznego. Następnie odbyło się dyktando matematyczne, w którym uczniowie musieli zapisać odczytane zadania wraz z rozwiązaniem. To ćwiczenie również nie stanowiło dla nich wyzwania.

Trzeci blok tematyczny koncentrował się na różnych zbiorach liczb – naturalnych, całkowitych i wymiernych. Uczniowie musieli samodzielnie zapoznać się z definicjami tych zbiorów liczb, a następnie przypisać dane liczby do odpowiedniego zbioru.

Podczas gry w „zgadywanie liczb” okazało się, że uczniowie szczególnie lubią zadania interaktywne. Każdy z uczniów wylosował kartkę z liczbą, a koledzy z klasy musieli odgadnąć tę liczbę, zadając pytania, na które była tylko odpowiedź tak lub nie.

Radość z interaktywnych zadań była również widoczna w ostatnim ćwiczeniu, podczas którego uczniowie zostali poproszeni o odegranie rozmowy w supermarkecie. W parach wcielili się w rolę klienta i sprzedawcy, dokonali zakupu za pomocą wirtualnych pieniędzy i nauczyli się w zabawny sposób, jak używać euro.

 

Następnego dnia przeprowadziłam warsztaty z drugą grupą składającą się z dziesięciu uczniów z klas 4 i 6. Ponieważ grupa ta otrzymała te same zadania, co grupa z poprzedniego dnia, ekscytujące było zobaczyć, jak młodsi uczniowie zareagują na zadania w porównaniu ze starszymi. Po początkowych wątpliwościach, czy zadania nie są zbyt trudne, szybko stało się jasne, że tak nie jest. Młodsi uczniowie byli również zmotywowani i bardzo zaangażowani w zadania.  Szczególnie podobało im się pisanie dyktand matematycznych na tablicy i prawie wszyscy uczniowie zgłosili się na ochotnika do pisania na tablicy, co było dla mnie miłym zaskoczeniem. Ta grupa pokazała również, że najbardziej podobały im się zadania interaktywne, więc zawsze były ożywione dyskusje między uczniami, od czasu do czasu przechodzące na język polski.

 

 

Mój wniosek:

Ogólnie rzecz biorąc, mogę wyciągnąć bardzo pozytywne wnioski z warsztatów. Ponieważ było to moje pierwsze tego typu doświadczenie, na początku nie byłam pewna, czego się spodziewać. Nie byłam też pewna, jak uczniowie zareagują na matematykę – przedmiot, który często nie jest szczególnie lubiany przez dzieci. Na początku byli nieco sceptyczni, ale ponieważ zajmowaliśmy się tylko podstawami matematyki i nie musieli wykonywać żadnych skomplikowanych obliczeń, sceptycyzm ten z czasem zniknął. Moja początkowa trema związana z przemawianiem przed grupą również szybko ustąpiła i byłam w stanie oswoić się z sytuacją.

Praca w małej grupie ułatwiła przeprowadzenie warsztatów i stanowiła dobrą podstawę do zdobycia pierwszego doświadczenia w pracy z dziećmi.  Wsparcie ze strony obecnych nauczycieli, w tym dyrektor szkoły Agnieszki Kały i moich opiekunów praktyki z VdG, było szczególnie cenne i znacząco przyczyniło się do sukcesu warsztatów.

Z perspektywy czasu warsztaty mogły zawierać więcej interaktywnych ćwiczeń, ponieważ miały one największy wpływ na naukę i stworzyły najlepszą atmosferę. Wbrew moim pierwotnym obawom, że uczniowie nie będą zainteresowani zadaniami, okazali się oni szczególnie zaangażowani.

Ogólnie rzecz biorąc, warsztaty były dla mnie cennym i wzbogacającym doświadczeniem, z którego mogłam wiele wynieść, nie tylko zawodowo, ale także osobiście.

 

Mariella Marzo

Rodzinka