Dlaczego stypendium hospitacyjne w niemieckiej szkole jest zalecane i przydatne dla polskich nauczycieli języka niemieckiego?

W ubiegłym roku Bawarskie Ministerstwo Edukacji i Kultury zaoferowało nauczycielom języka niemieckiego z Polski dwutygodniowy program hospitacyjny w południowych Niemczech. Związek Niemieckich Stowarzyszeń w Polsce wspierał koordynację projektu. Dwóch nauczycieli skorzystało z okazji i hospitowało lekcje języka niemieckiego w bawarskich szkołach.
Obaj polscy nauczyciele zdobyli również wiedzę na temat nauczania innych przedmiotów podczas pobytu w Niemczech: biologii, chemii, matematyki, fizyki, polityki i społeczeństwa, historii, a także religii protestanckiej i katolickiej. Była to dla nich wyjątkowa okazja do zapoznania się z różnymi metodami nauczania, zebrania pomysłów na skuteczne nauczanie przedmiotu i współpracy z niemieckimi nauczycielami i uczniami. Stypendium hospitacyjne było również bardzo dobrą okazją do wykorzystania i przećwiczenia umiejętności posługiwania się językiem niemieckim w środowisku niemieckojęzycznym. Nauczyciele zyskali lepszy wgląd w niemiecki system szkolnictwa, a w szczególności w codzienne życie nauczycielskie w bawarskiej szkole.
Jedna z nauczycielek miała również okazję przyjrzeć się pracy szkolnych kół zainteresowań, na przykład próbom chóru, grupie teatralnej, grupie cyrkowej i odwiedzić laboratorium naukowe. Szczególnie imponujące było dla niej to, jak konkretnie wspierany jest potencjał uczniów i jak wiele jest możliwości odkrywania ich talentów i pomagania im w ich rozwijaniu.
Pobyt w Niemczech to nie tylko nauczanie w szkole, ale także czas wolny, który nauczyciele spędzają u rodzin goszczących. Dało im to możliwość zwiedzania miasta i okolic oraz poznania historii regionu i bawarskich tradycji od lokalnych mieszkańców.
Zalety uczestnictwa w programie hospitacyjnym można podsumować w kilku punktach:
– Codzienna komunikacja w języku niemieckim z rodzimymi użytkownikami języka poprawia wymowę i świadomość językową, co ma fundamentalne znaczenie dla komunikatywnych lekcji języka niemieckiego w polskiej szkole.
– Nowo poznane koncepcje i metody nauczania stosowane w niemieckiej szkole są bardzo cennym uzupełnieniem własnej pracy nauczycieli z polskimi uczniami.
– Zdobycie informacji o niemieckim systemie edukacji, możliwościach stypendialnych dla polskiej młodzieży czy możliwościach studiowania w Niemczech ułatwia przekazywanie informacji zainteresowanym uczniom w polskich szkołach.
– Osobiste doświadczenie wielokulturowości i wielojęzyczności jest cennym wkładem w przekazywanie uczniom wiedzy o innych narodach i krajach oraz pomaga rozwijać tolerancję i otwartość na innych ludzi.
– Współpraca z niemieckimi kolegami umożliwia rozwijanie długoterminowych projektów, takich jak partnerstwa szkół, wymiany uczniów lub wspólne opracowywanie zajęć dydaktycznych.