Polsko-niemiecki podręcznik „Europa – Nasza historia” – Materiał dydaktyczny
„Europa. Nasza historia“ to czterotomowa seria podręczników przeznaczona do użytku na lekcjach historii w klasach 5-8 szkoły podstawowej. Prezentuje ona nowoczesne podejście do historii.
Teksty, materiały i zadania zostały przygotowane w sposób motywujący ucznia i dopasowane do jego wieku. Omawiają one zagadnienia przewidziane programem nauczania oraz pozwalają na kształtowanie zdolności humanistycznych, sprawności językowej, umiejętności samodzielnego poszukiwania wiedzy, krytycznego formułowania i wypowiadania własnych opinii. Główne zasady dydaktyczne podręcznika to otwarty obraz przeszłości (historia rozumiana jako proces, który cechuje zmieniająca się problematyka, charakter interesów danych państw i stan informacji; bez narzucania prawd „gotowych”), wieloperspektywiczność (źródła ukazują wydarzenia historyczne z perspektywy przeszłości i z różnych punktów widzenia), kontrowersyjność (teksty autorskie oraz interpretacje historyków zachęcają do refleksji i stwarzają możliwość różnorodnych interpretacji) oraz zakaz narzucania jednej wybranej opinii. Szczególnym osiągnięciem podręcznika jest duża ilość rysunków rekonstrukcyjnych, które w sposób obrazowy przybliżają uczniom przeszłość.
Seria ta wyróżnia się wielością perspektyw, która wynika z bogatej struktury podręcznika. Umożliwia on porzucenie czysto narodowych narracji oraz refleksję na temat roli historii w kształtowaniu się tożsamości, a także podkreśla pluralizm europejskich kultur pamięci. Podręcznik zachęca uczniów do rozwijania empatii wobec różnych punktów widzenia, formułowania i uzasadniania własnych opinii oraz konstruktywnego obchodzenia się z różnorodnością kulturową. W ten sposób podręcznik „Europa. Nasza historia“ pragnie przyczynić się do podejmowania dialogu i umacniania porozumienia w Europie.
Źródło: Koncepcja | Europe – Our History (europa-nasza-historia.org)
Podręcznik „Europa. Nasza historia“ przeznaczony jest do użytku na lekcjach historii klas 5-8 szkoły podstawowej zgodnie z programem nauczania. Przed podjęciem prac nad podręcznikiem przeprowadzono analizę programów nauczania w Polsce i niemieckich krajach związkowych pod kątem ich podobieństw. Na jej podstawie dokonano zestawienia szczegółowych zagadnień i celów nauczania służących za podstawę dla serii podręczników. „Europa. Nasza Historia” pozwala tym samym na skuteczne realizowanie programu nauczania. W celu pogłębienia dodatkowych zagadnień w polskiej wersji językowej opracowano suplement pt. „Historia w źródłach, obrazach i odwołaniach do współczesności”, który oferowany jest razem z podręcznikiem. Cechą wyróżniającą niniejszą serię podręczników i jej główną zaletą jest konsekwentna realizacja ponadnarodowej perspektywy, której celem jest konstruktywne obchodzenie się z różnorodnymi doświadczeniami historycznymi w Europie.
Podręcznik „Europa. Nasza historia“ przeznaczony jest do użytku na lekcjach historii klas 5-8 szkoły podstawowej zgodnie z programem nauczania. Przed podjęciem prac nad podręcznikiem przeprowadzono analizę programów nauczania w Polsce i niemieckich krajach związkowych pod kątem ich podobieństw. Na jej podstawie dokonano zestawienia szczegółowych zagadnień i celów nauczania służących za podstawę dla serii podręczników. „Europa. Nasza Historia” pozwala tym samym na skuteczne realizowanie programu nauczania. W celu pogłębienia dodatkowych zagadnień w polskiej wersji językowej opracowano suplement pt. „Historia w źródłach, obrazach i odwołaniach do współczesności”, który oferowany jest razem z podręcznikiem. Cechą wyróżniającą niniejszą serię podręczników i jej główną zaletą jest konsekwentna realizacja ponadnarodowej perspektywy, której celem jest konstruktywne obchodzenie się z różnorodnymi doświadczeniami historycznymi w Europie.
Źródło: Pytania i odpowiedzi | Europe – Our History (europa-nasza-historia.org)
„Europa. Nasza historia“ jako projekt opracowanego wspólnie przez Polaków i Niemców podręcznika do historii Europy jest kontynuacją dialogu, który od dziesięcioleci prowadzą historycy, geografowie oraz dydaktycy obu krajów, zwłaszcza w ramach Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej Historyków i Geografów. Stworzenie podręcznika do historii Europy, który mógłby być wykorzystywany na lekcjach zarówno w polskich, jak i niemieckich szkołach, było logiczną konsekwencją tych działań.
Źródło: Tło powstania | Europe – Our History (europa-nasza-historia.org)
Podręcznik „Europa. Nasza historia” realizuje materiał dydaktyczny, przeznaczony dla klas 5-8 szkoły podstawowej. Pierwszy tom serii pod tytułem „Od prahistorii do średniowiecza” jest gotowy do użytku szkolnego zarówno w Polsce, jak i w Niemczech od 2016 roku, a został wznowiony w 2020 roku. W 2017 roku opublikowany został drugi tom serii „Czasy nowożytne (do 1815 r.)”, a podręcznik dla klasy 7 – część 1 „Od kongresu wiedeńskiego do I wojny światowej” w roku 2019. Podręcznik dla klasy 7 – część 2 „Dwudziestolecie międzywojenne 1919-1939” oraz podręcznik dla klasy 8 „Od wybuchu drugiej wojny światowej do czasów współczesnych”są dostępne od połowy lipca 2020 roku.
16 czerwca br. wyłoniono w Niemczech zwycięzców w konkursie o Nagrodę Podręcznika Roku 2021. W kategorii „Nauki społeczne” pierwsze miejsce i miano Podręcznika Roku 2021 otrzymała wspólna publikacja „Europa. Nasza historia / Europa – Unsere Geschichte”. Podręcznik powstał w ścisłej współpracy Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych i wydawnictwa Eduversum, a także autorów i ekspertów z Polski i Niemiec.
Rozdziały próbne
⇒ Rozdziały próbne | Europe – Our History (europa-nasza-historia.org)
⇒ Probekapitel | Europe – Our History (europa-unsere-geschichte.org)
Rozdziały próbne do pobrania
- Klasa 5 – Rozdział 11.3: Rozwój osadnictwa wiejskiego i miejskiego w Europie Środkowo-Wschodniej PDF
- Klasa 6 – Rozdział 1.12: Religijna różnorodność – jak sobie z tym radzić? PDF
- Klasa 7 – Rozdział 1.8: Pytania dotyczące XIX w.: co to jest naród? PDF
- Klasa 8 – Rozdział 1.2: Życie codzienne w ogarniętej wojną Europie PDF
Wybrane do promocji strony podręcznika zostały udostępnione przez wydawcę WSiP
Materiał po niemiecku
Unterrichtseinheiten zu ausgewählten Kapiteln
Band 1: Von der Ur- und Frühgeschichte bis zum Mittelalter:
- Kapitel 10.3 Polen und Litauen im 14. und 15. Jahrhundert („Zwei Reiche und ein gemeinsamer Herrscher: die Dynastie der Jagiellonen“) PDF // Word
- Kapitel 11.3 Landesausbau („Landesausbau und Stadtentwicklung in Ostmitteleuropa“) PDF // Word
Band 2: Neuzeit bis 1815:
- Kapitel 1.12 Religiöse Vielfalt („Religiöse Vielfalt – wie geht man damit um?“) PDF // Word
- Kapitel 2.2 Kriege im 17. Jahrhundert („Kriege um den rechten Glauben oder um die Macht?“) PDF // Word
Band 3: Vom Wiener Kongress bis zum Ersten Weltkrieg:
- Kapitel 1.8 Nation im 19. Jahrhundert („Fragen an das 19. Jahrhundert: Was ist eine Nation?“) PDF // Word
- Kapitel 3.5 Migration im 19. Jahrhundert („Migration – Europa in Bewegung“) PDF // Word
Band 4: 20. Jahrhundert bis zur Gegenwart:
- Kapitel 3.2 Kriegsalltag in Europa – wie übten die Besatzer ihre Herrschaft aus? („Kriegsalltag in Europa“) PDF // Word
- Kapitel 5.5 Die Solidarność – ist sie gescheitert oder war sie der Anfang vom Ende der Sowjetherrschaft? („Der Wandel beginnt in Polen: von der ‚Solidarność‘ zu den friedlichen Revolutionen“) PDF // Word
Operatorenliste Geschichte mit Beispielen PDF // Word
Poszczególne części podręcznika
- „Europa. Nasza historia // Kl. 5 szkoła podstawowa, podręcznik: Od prahistorii do średniowiecza“
- „Europa. Nasza historia // Kl. 6 szkoła podstawowa, podręcznik: Czasy nowożytne (do 1815 roku)“
- „Europa. Nasza historia // Kl. 7 część 1 szkoła podstawowa, podręcznik: Od kongresu wiedeńskiego do I wojny światowej“
- „Europa. Nasza historia // Kl. 7 część 2 szkoła podstawowa, podręcznik: Dwudziestolecie międzywojenne 1919-1939“
- „Europa. Nasza historia // Kl. 8 szkoła podstawowa, podręcznik: Od wybuchu drugiej wojny światowej do czasów współczesnych“
wraz z dodatkami uzupełniającymi do każdej klasy można zamówić bezpośrednio w sklepie internetowym lub przez stronę informacyjną wydawnictwa:
Europa. Nasza historia – Historia Europy z różnych perspektyw. Strona informacyjna WSiP na temat serii
Niemieckie wersje podręcznika
„Europa – Unsere Geschichte // Band 1: Von der Ur- und Frühgeschichte bis zum Mittelalter“, „Europa – Unsere Geschichte // Band 2: Neuzeit bis 1815“, „Europa – Unsere Geschichte // Band 3: Vom Wiener Kongress bis zum Ersten Weltkrieg“ oraz „Europa – Unsere Geschichte // Band 4: 20. Jahrhundert bis zur Gegenwart” są dostępne
- w Internecie na stronie Lehrer-Online
- w (niemieckich) księgarniach, ISBN 978-3-942708-29-6 (Tom I), ISBN 978-3-942708-31-9 (Tom II), ISBN 978-3-942708-32-6 (Tom III) oraz ISBN 978-3-942708-33-3 (Tom IV)
Źródło: Materiały | Europe – Our History (europa-nasza-historia.org), Material & Bezugsquellen | Europe – Our History (europa-unsere-geschichte.org)