Organizacja nauki historii i kultury niemieckiej mniejszości narodowej
Roczny wymiar godzin nauki historii i kultury niemieckiej mniejszości narodowej
|
||
szkoła podstawowa
|
Klasa V, VI | min. 25 godzin |
liceum ogólnokształcące | Klasa II, III | min. 20 godzin
|
technikum | Klasa II, III | min. 20 godzin
|
branżowa szkoła I stopnia | Klasa I, II | min. 15 godzin
|
branżowa szkoła II stopnia | Klasa I | min. 10 godzin
|
Przedmiot historia i kultura niemieckiej mniejszości narodowej zostaje włączony do planu lekcji w momencie złożenia przez rodzica wniosku, by dziecko uczyło się języka niemieckiej mniejszości narodowej. Przedmiot ten jest częścią integralną przedmiotu język niemiecki jako język mniejszości narodowej.
Podstawa programowa przedmiotu język niemiecki jako język mniejszości narodowej dotyczy więc również przedmiotu historia i kultura niemieckiej mniejszości narodowej.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym
§ 1.1. rozporządzenia oraz załącznik nr 3 „Wymiar godzin nauki języka mniejszości narodowej, nauki języka mniejszości etnicznej, nauki języka regionalnego oraz nauki własnej historii i kultury w szkołach”
W międzyszkolnym zespole nauczania nauka historii i kultury mniejszości niemieckiej jest prowadzona w wymiarze zgodnym z wymiarem określonym dla uczniów poszczególnych klas.
Czy uczniowie klasy V mogą mieć więcej godzin przedmiotu historia i kultura, a w klasie VI ci sami uczniowie mogą mieć mniej godzin lekcyjnych?
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. poz. 1627) – w przypadku szkół podstawowych – nie przewidziano żadnych szczegółowych rozwiązań (przepisów przejściowych), które umożliwiałyby realizację nauki własnej historii i kultury w wymiarze innym niż wskazany w zał. nr 3 tegoż rozporządzenia. W klasie V i VI SP wynosi on 25 godzin w ciągu roku szkolnego.