Organizacja nauki języka mniejszości w formie dodatkowej
Liczba uczniów | Język niemiecki jako język mniejszości narodowej | liczba dzieci/ uczniów |
Przedszkole lub oddział przedszkolny w szkole podstawowej
|
dodatkowa nauka języka mniejszości
|
od 3 do 13 dzieci grupy międzyoddziałowej
|
Szkoły |
dodatkowa nauka języka mniejszości
|
od 3 do 16 uczniów grupy międzyoddziałowej lub międzyklasowej
|
W przypadku grup tworzonych w obrębie jednego oddziału lub grupy przedszkolnej nie ma obowiązku przestrzegania tego limitu. Należy mieć jednak na uwadze, że organizowanie zajęć językowych w zbyt licznych grupach może zdecydowanie obniżyć jakość nauczania. Zalecane jest więc tworzenie mniejszych grup, jeśli tylko sytuacja lokalowa i personalna to umożliwia.
W jaki sposób są tworzone grupy międzyoddziałowe lub międzyklasowe w szkole?
W przypadku, gdy liczba zgłoszonych uczniów jest niewystarczająca do utworzenia oddziału, w którym wszyscy uczniowie będą się uczyli języka mniejszości, nauczanie tego języka w szkołach organizuje się w:
- grupach międzyoddziałowych, tj. grupach utworzonych z uczniów różnych oddziałów na poziomie danej klasy,
- grupach międzyklasowych, grupach utworzonych z uczniów różnych klas, w której nauczanie odbywa się według organizacji nauczania w klasach łączonych.
Grupy międzyoddziałowe lub międzyklasowe w SIO należy zarejestrować jako grupy nauczania języka mniejszości.
Tworzenie grup odbywa się w ramach danego etapu edukacyjnego (przedszkole, szkoła podstawowa klasy 1-3, szkoła podstawowa klasy 4-8, liceum ogólnokształcące, technikum, szkoła branżowa).
Jak zorganizować naukę języka mniejszości w przedszkolu w przypadku zbyt małej liczby zgłoszonych dzieci (mniej niż 3)?
Jeżeli z powodu zbyt małej liczby zgłoszonych dzieci nie ma możliwości zorganizowania nauczania języka mniejszości, organ prowadzący przedszkole organizuje międzyprzedszkolne zespoły nauczania. Dyrektor przedszkola przekazuje w terminie do dnia 30 września danego roku szkolnego organowi prowadzącemu listę dzieci zgłoszonych na naukę języka mniejszości. W międzyprzedszkolnym zespole nauczania nauka jest prowadzona w formie dodatkowej nauki języka mniejszości w wymiarze 6 zajęć przedszkolnych tygodniowo.
Jak zorganizować naukę języka mniejszości w szkole w przypadku zbyt małej liczby zgłoszonych uczniów (mniej niż 3)?
Jeżeli z powodu zbyt małej liczby zgłoszonych uczniów nie ma możliwości zorganizowania nauczania języka mniejszości, organ prowadzący szkołę organizuje międzyszkolne zespoły nauczania. Dyrektor szkoły przekazuje organowi prowadzącemu, w terminie do dnia 30 września danego roku szkolnego, listę uczniów zgłoszonych na naukę języka mniejszości. W międzyszkolnym zespole nauczania nauka jest prowadzona w formie dodatkowej nauki języka mniejszości w wymiarze 3 godzin tygodniowo.
Ile dzieci/ uczniów musi być w między przedszkolnym lub międzyszkolnym zespole nauczania?
W międzyprzedszkolnym lub międzyszkolnym zespole nauczania nie może być mniej niż 3 i więcej niż 16 dzieci/ uczniów. Ale za zgodą organu prowadzącego przedszkole lub szkołę liczba dzieci/ uczniów w oddziale, grupie, grupie międzyoddziałowej, grupie międzyklasowej, międzyprzedszkolnym i międzyszkolnym zespole nauczania może być mniejsza niż liczba określona w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r.
Jak zorganizować naukę języka mniejszości w przedszkolu lub szkole w przypadku braku nauczyciela?
Jeżeli z powodu braku nauczyciela nie ma możliwości zorganizowania nauczania języka mniejszości, organ prowadzący przedszkole lub szkołę organizuje międzyprzedszkolne lub międzyszkolne zespoły nauczania. Dyrektor przedszkola lub szkoły przekazuje organowi prowadzącemu, w terminie do dnia 30 września danego roku szkolnego, listę dzieci/ uczniów zgłoszonych na naukę języka mniejszości.